Sökmotorkonsult

Om ni går I tankar på att utveckla er närvaro och synlighet online för ert företags hemsida så kommer ni behöva anlita en sökmotorkonsult – en seo-konsult. Antingen så kommer ni anlita en stor byrå som sköter om alla era tänkbara behov när det gäller er hemsida eller så anlitar ni en konsult..

Vad gör en sökmotorkonsult?

En sökmotorkonsult har som uppgift och kunskap/kompetens att få hemsidor och webbplatser att synas högt upp i Google sökresultat på olika sökningar som är relevanta för just ert företag. Man gör detta genom att identifiera relevanta sökord, öka trafiken, förbättra konverteringsgraden och även se över de tekniska aspekterna av er hemsida.

Men som jag ser det så är arbetet med SEO (sökmotoroptimering) en mycket komplex process som i vissa delar är enkel att utföra medans det i andra delar är svårt och som kräver erfarenhet och bred kompetens. Att jobba med seo för sitt företags hemsida är inget man gör ”ad-hoc” eller som en bi-produkt till sina övriga marknadsföringsinsatser.

SEO är ett processinriktat arbete som ska vara en del av erat ordinarie arbete vad gäller marknadsföringen. Så fort ni skriver en ny artikel så kommer Google att försöka indexera den och förstå vad den handlar om. Sedan vill sökmotorn presentera er artikel vid olika sökningar – om ni då inte jobbar med SEO för varje artikel så kommer ni inte få den effekt och det utfall som ni borde och kan få.

Seo består av olika delar och den sökmotorkonsult (eller seo-byrå) som ni anlitar måste ha koll och djup kunskap om alla dessa delar för att kunna ge er förutsättningarna som behövs för att i slutändan få bästa möjliga synlighet i Googles sökresultat. Delarna som ingår i SEO är bland annat: länkar, UX, content, teknik, analyser, branding, mätningar och mycket mer. Idag är seo något mer än bara titlar och länkar även fast dessa element är viktiga. Det handlar, som jag ser det, om en helhetsupplevelse och det är därför jag har med branding. Ska ni skriva en text om ert företag eller projekt så bör ni ju utforma den så den går i linje med er branding, eller hur? Förstår du nu hur jag tänker?

Hur jobbar jag med er sökmotoroptimering?

När ni anlitar mig som sökmotorkonsult så får ni en leverantör som alltid arbetar efter processer och som har en tydlig struktur i arbetet som utförs. Jag börjar med en övergripande plan för just era behov och bryter ner det i olika beståndsdelar. Det är ett mycket effektivt sätt att hitta rätt prioritering för er och att kunna ta rätt insatser i rätt tid.

I den övergripande planen involverar jag er väldigt mycket – syftet med det är att hjälpa er att få en ökad förståelse för SEO på längre sikt men också att kunna förstå vinsterna på kort sikt.

Med en projektplan uppdelad efter prioritering och behov så kommer ni se att det faktiskt utförs något med er satsning. I projektplanen så ser ni också förväntad/uppskattad effekt av insatserna som ni gör tillsammans med mig. Jag vill ha en öppen och transparent dialog med mina kunder/uppdragsgivare då jag vet att det är det bästa sättet att nå resultaten man siktar på.

Hur kan jag hjälpa er?

Era behov är som ert företag – unikt. Därför tror inte jag på att sälja in färdiga paketlösningar till företag. Jag anpassar mitt erbjudande och mitt arbete efter behoven som finns för respektive företag för att på så sätt ge er det värdet som ni hoppas på.

Exempel på saker som jag skulle kunna hjälpa er med är:

• Ny layout på er hemsida
• Lansera en ny hemsida
• Lansera olika kampanjsidor
• Satsa på olika segment inom ert affärsområde
• Ni tycker att ni inte får ut någonting med nuvarande arbete
• Ni inte förstår SEO
• Vill förbättra konverteringsgraden/leads
• Behöver göra djupgående analyser av er hemsida och de olika beståndsdelarna

Det var bara några exempel och återigen så är det era behov utifrån era visioner, strategier, syften och era övergripande affärsmål som styr vad som behövs göras.

Förutom SEO så kompletterar jag mina insatser med till exempel annonsering på Google och seo analyser.

Tack för att du läst,
Magnus

Anlita en sökmotorkonsult?

Jag hjälper er gärna med SEO.
Låt mig få ge er lite nya insikter och idéer över ett telefonsamtal - hör av er på: 033 - 799 14 70

Sökmotoroptimering