Vad innebär egentligen sökmotoroptimering och hur ska man göras för att synas på Google? SEO handlar om att växa organiskt och att tillsförskaffa sig den trafik som du önskar men också den trafik din hemsida är värd att få. En hemsida som har mer (för sökningen) relevant innehåll kommer lyckas bättre.
SEO handlar om, som du säkert redan vet, hur man bäst syns vid sökningar på t ex Google. När någon som är intresserad av en produkt eller tjänst som Ni erbjuder så vill ni ju komma så högt upp som möjligt för att få besökare till sidan. Enkelt sagt så är det där SEO kommer in i bilden - hur man gör för att synas på rätt positioner vid rätt sökningar i Google.
Att synas bra på Google handlar inte enbart om att synas på plats 1 på varje tänkbar sökning som kan göras efter ert företag.
Det handlar om att identifiera och hitta rätt sökningar att synas på. Driver ni en bilverkstad t ex så erbjuder ni säkert en rad olika tjänster som t ex service, däckbyte, ac-reparation, fönsterbyten och mer.
Så istället för att bara fokusera på att synas för ordet bilverkstad så ska ni jobba med andra tänkbara sökord, sökfraser kopplat till det som ni erbjuder. Utöver det så är ni säkert specialiserade på några utvald bilmärken också, eller hur?
Det jag beskrivit ovan kan sammanfattas med sökarens intentioner - vad man i branschen kallar för "sökintention" eller "search intent" på engelska. Det handlar helt enkelt om att identifiera vad man egentligen är ute efter när man söker efter era tjänster t ex. I exemplet med bilverkstad så kan vi leka med tanken att ni är specialister på Volvo och BMW. Då kan man tänka sig att optimera mot sökfraserna "Volvo ac service" och "BMW ac service".
När man jobbar med specifika sökord, sökfraser så är det också viktigt att man ser till att man har sidor på sin webbplats som är dedikerade för just det sökord, sökfrasen - man kallar det för landningssidor. Det innebär att man fokuserar innehållet på den sidan för just det sökordet med syftet att hamna högt upp på sökningar kopplat till det. Smart va?
SEO (sökmotoroptimering) ökar och breddar din synlighet på sökmotorer som t ex Google. Google har idag en överlägset ledande position som den sökmotorn som vi svenskar använder oss av när vi söker efter något på nätet. Man har en marknadsandel på ca 95% och det utförs ca 55 miljoner sökningar på deras plattform. Varje dag. Du förstår säkert potentialen om man lyckas med sin sökmotoroptimering.
Sökmotoroptimering är det bästa och mest effektiva sättet för er att nå ut till nya kunder och få nya besökare till er hemsida. Genom att göra sin SEO på ett bra sätt så hjälper du Google att förstå och tolka din sida och på vilket sätt den är bra för den som söker. Det är alltså ett effektivt sätt för er att lyckas med er onlinemarknadsföring.
Men för att lyckas med er satsning på SEO så kräver det att ni jobbar utifrån ett datadrivet perspektiv med utgångspunkt i vad er målgrupp och potentiella kunder söker efter och vad dem är intresserade av.
Vidare behöver ni förstå hur er hemsida presterar rent tekniskt, hur era konkurrenter arbetar med sin onlinemarknadsföring, vilka förändringar det sker i er bransch och i omvärlden. Bland annat. Oavsett om ni är ett företag eller verksamhet som verkar lokalt eller om ni vill synas över hela Sverige så behöver ni arbeta med dem här sakerna. Era konkurrenter gör det redan.
När det gäller onlinemarknadsföring (digital marknadsföring) så finns det flera olika sätt och former att göra det på.
Man kan göra det organiskt (SEO) men man kan också göra det genom betald annonsering på Google - Google Ads. En stor skillnad (ibland en fördel) mellan dessa två är att du syns direkt högre upp när du annonserar jämfört med när du jobbar med SEO.
Men du ska också vara medveten om att när du slutar annonsera så tappar du också den synlighet du haft tack vare annonseringen. När du jobbar med SEO (sökmotoroptimering) så har du alltid din synlighet oavsett vad - dygnet runt, när den som är intresserad av dina tjänster söker.
När man har synlighet i sökmotorer som Google så leder det till en ökad exponering med fler visningar och besök som ett resultat. Det ger er även en ökad insikt om erat varumärke när ni syns bra i sökresultaten.
Sökmotoroptimering är kostnadseffektivt. Den ger er mer trafik som faktiskt är intresserad av era tjänster och produkter. Det här innebär att den investering ni gör har en högre ROI över tid.
Det är ingen hemlighet att ju högre position du har ju fler besökare kan du få. Det och en bra optimerad sida vad gäller t ex meta-taggar och innehåll ger en mer trafik som faktiskt konverterar.
Ett arbete med SEO består av flera olika delar som man behöver känna till. Det som är viktigt att förstå är att man gör seo dels för besökaren men också för sökmotorerna.
Man ska alltså tänka både på den som söker och på den plattform som personen söker via. Man ska alltså skriva teknisk SEO för sökmotorn och också ( framförallt) bra innehåll/content för sina besökare.
Min erfarenhet av SEO säger mig att en kombination av en hemsida som är bra tekniskt optimerad och har bra, intressant och välskrivet innehåll, content kommer lyckas bra. Ta inga genvägar, det lönar sig inte.
Det är så - SEO är ett långsiktigt arbete. Det förändras dessutom över tid. Det tar också tid att se dem fulla effekterna av sin sökoptimering och insatserna man gör. Det viktigaste då är att ta fram en strategi som man håller sig till och ständigt analyserar och utvärderar. På så sätt kan man känna sig lugnare med att man vet vad som händer, vad man ska göra men också vad man redan har gjort.
Om ni dessutom har en helt ny hemsida med ett nytt domännamn så tar det troligen längre tid än med en befintlig hemsida/domän. Hur lång tid det tar innan just ni ser resultat är som du förstår svårt att svara på men räkna med 3-6 månader.
Den första perioden efter att ni har lanserat en ny sida så kommer ni se stora hopp och förändringar i sökresultaten - det är fullt normalt och en logisk konsekvens av Googles algoritmer. Google testar er hemsida mot olika sökningar och kommer därefter att placera den på den position som ni sedan ska bygga vidare på.
En vanlig fråga, fortfarande, jag får ibland är "behöver verkligen min hemsida SEO?"
Tänk på att det bara i Sverige görs mellan 60 - 65 miljoner sökningar på Google varje dag. Det ökar dessutom år för år, månad för månad. Lägg därtill att ungefär var tredje sökning är unik vilket innebär att man behöver jobba med sin sökoptimering kontinuerligt. Idag är sökmotorerna (framförallt Google) gjorda så att man visar lokala resultat kopplat till sökningarna.
Mitt första svar på det är - absolut, visst kan du göra det. Men kom ihåg att sökmotoroptimering är en komplex "vetenskap" där det görs många förändringar varje dag som man behöver känna till. Det finns alltså ett stort utrymme för att göra fel saker när man pratar om SEO. Om du dessutom inte har en tydlig och genomarbetad strategi så kommer du för eller senare misslyckas med din sökmotoroptimering.
Beroende på hur mycket du kan rent tekniskt om sökmotoroptimering, vilket engagemang och tid du kan lägga ner samt hur komplex din webbplats är så kan det vara bra att överlåta arbetet till seo-konsult eller en seo-byrå som gör arbetet åt Dig. Men lär dig ändå alltid grunderna inom SEO så du förstår på ett annat sätt vad konsulten eller byrån gör åt dig.
Men undvik billiga lösningar då det inte kommer ge dig det resultat du förväntar dig - bra SEO tar som sagt lång tid och i och med det så ska det vara en viss kostnad för det också. Det finns inga genvägar, inga "smarta och billiga tips" för att snabbt lyckas.
Att utföra SEO för sin hemsida innebär att man har som syfte att ta positioner i dem organiska sökresultaten vid sökningar som är intressanta för hemsidan. Här är det alltså sökresultaten och inte annonserna jag pratar om.
Vilken målsättning man har med sin sökmotoroptimering är olika beroende på syftet man har med sin hemsida. Vanligtvis handlar det om att få fler besökare att utföra något på sidan som t ex ett köp (e-handel), fylla i ett formulär eller något liknande.
Kort sammanfattat så ska alltså den SEO som ni gör för hemsidan spegla det syfte och de olika mål som ni har med hemsidan. Är det så att ni driver en ehandel så vill ni säkert att besökaren ska köpa något av er och då behöver ni jobba med optimeringen av sökord, sökfraser som är kopplat till de produkter ni vill att dem ska köpa. För att hitta rätt sökfraser så behöver ni göra en seo analys.
För att ni ska, på sikt, lyckas med er sökmotoroptimering så behöver ni i huvudsak arbeta med ett par saker som jag anser vara viktiga.
Dessa är:
1. Innehållet på sidan
För att ni ska ha en chans att ranka bra på sökningar som är intressanta för er så måste ni ha innehåll på hemsidan som motsvarar det som man söker på. Det behöver också byggas upp och presenteras på ett sätt så att sökmotorer kan förstå och även analysera, tolka innehållet.
Texter, teknik, bilder och annat innehåll på sidan måste vara uppbyggt på ett sätt som gör att t ex Google förstår och upplever innehållet som det mest relevanta för att visa er hemsida högt upp i sökresultaten. En bra text som är skriven för att hjälpa, erbjuda och lära besökaren något är viktigt men även att produkten som man egentligen söker efter finns tillgänglig till ett överkomligt pris.
2. Auktoritet
Utöver bra text och innehåll så fungerar sökmotorer som så att dem lyssnar efter signaler från andra för att förstå hur pass originell och viktig en hemsida är. Det är här som länkar kommer in i bilden på allvar när det gäller SEO för er hemsida.
Det är viktigt för er att få länkar till er sida som har auktoritet och tillför ett värde till er hemsida och sökningen i sig. Har ni länkar som kommer från andra hemsidor med stor och pålitlig auktoritet så blir er hemsida också auktoritär. Det här är en mycket komplex och i en del fall invecklad process som kräver tid och kunskap.
Jag har på ett eller annat sätt arbetat med SEO/innehåll i drygt 7 år. Jag kallar mig själv inte för expert men att jag har en del kunskap det har andra fått mig att inse. Jag litar på dem.
SEO ger er mängder av olika möjligheter och chanser till ökad synlighet, fler besökare, ökad försäljning, stärkande av erat varumärke eller något annat som förstärker och befäster er position på marknaden. Med sökmotoroptimering så finns ni i exakt det tillfället och på den plats där er blivande kund söker efter era produkter eller tjänster. Smartare kan det inte vara. Det här är den starkaste motiveringen till varför också ni ska satsa på SEO.
När ni anlitar mig för ert SEO-arbete så får ni en leverantör som fokuserar på i huvudsak tre ”main areas”. Dessa tre är:
1. Onpage/Onsite SEO
Jag börjar varje nytt samarbete med att göra en teknisk kontroll, analys av sidan. Här går jag igenom ett stort antal punkter som har som syfte att säkra er hemsida så den uppfyller de krav som idag finns från dem olika sökmotorerna. För detta tar jag en avgift om 9,900 SEK exkl. moms. När analysen är klar får ni den och ni bestämmer själva om ni vill att jag ska lägga in och göra de ändringar som behövs eller om ni vill göra det själva.
2. Auktoritet/länkbygge
Det här handlar om att identifiera vilken typ av länkar och annat samarbete som är intressant för er hemsida. Det handlar alltså om att skapa länkar till er hemsida, era interna länkar och i viss mån också de länkar som ni har ut från er hemsida.
3. Uppföljning, analyser
Jag ser SEO som en del av er affärsutveckling. Precis om med allt annat arbete inom affärsutveckling så måste ni följa upp och analysera utfallet för att sedan göra om allting igen. Det är det här som jag menar med att SEO är ett ständigt pågående och långsiktigt arbete. Det är så det ska vara och så det måste vara. Det handlar om ”strictly business”.
Jag hjälper er gärna med SEO.
Låt mig få ge er lite nya insikter och idéer över ett telefonsamtal - hör av er på: 033 - 799 14 70