magnusstrandberg.se

magnusstrandberg.se

magnussstrandberg.se

magnus
strandberg.se

On-Page Sökmotoroptimering

Anpassa innehållet och få bättre ranking hos Google


Jag kan sökmotoroptimering och finns i Borås och Göteborg

sökmotoroptimering i borås och Göteborg

Jag hjälper företag och organisationer i Borås och Göteborg att synas bättre och effektivare på sökmotorer som t ex Google

On-Page sökmotoroptimering Borås och Göteborg

seo, sökmotoroptimering. Att synas på google med de rätta metoderna utan att bli straffad. sökmotoroptimering borås, sökmotoroptimering göteborg. 
						 seo borås, seo göteborg

Allt som Du gör på din webbsida har betydelse på ett eller annat sätt för hur Google och andra sökmotorer rankar din webplats.

OnPage sökmotoroptimering

När man pratar om on-page seo så ska man komma ihåg att det är på sidnivå man menar - alltså specifika sidor på din webplats. I den här artikeln kommer jag ge dig grundläggande information för vad man kan och bör göra på sin webbsida när det gäller on-page seo (sökmotoroptimering) för att rankas bättre och högre upp hos sökmotorerna.
Framförallt handlar det om att ranka högt upp i sökresultaten på givna sökord men även hur och på vilket sätt man kan ranka högt upp även på variationer av sökorden och sökfraserna man vill ranka högt på.

Alla blogginlägg, informationssidor, produktsidor artiklar och annat behöver också få genomgång och optimering med hjälp av on-page seo. Även om sökmotoroprtimering har blivit lite mer invecklad än att bara skriva bra titlar, meta description, rubriker och innehåll så krävs det fortfarande (och kommer göra så lång tid framöver) att man fokuserar på dessa grundläggande seo-element.

  • 1. Vilket sökord eller sökfras har ni bestämt er för ska vara det primära på er websida?
  • För ni har väl bestämt det?
    Om inte så måste ni börja med det - sökord och/eller sökfraser är det bästa sättet att börja din seo med och ha det som grund i allt innehåll somm du senare skapar.
    Det är svårt att ta fram sökord och sökfraser och inte lika självklart som man kan tro. Man kan t ex ta hjälp av en sökordsanalys men annars så måste ni själva ta ställning till vilket sökord eller sökfras som kan vara mest länsamt och mest effektivt att synas på med hänvisning till sidans innehåll och målgrupper.

  • 2. Sidans webbadress - URL
  • Att använda sökordet i webbadressen (URL:en) till sidan är ett enkelt men mycket effektivt och smart sätt att berätta för både Google och användarna vad sidan handlar om.
    Har du t ex en webbsida för en bilverkstad i Borås så är mitt förslag att webbadressen för sidan där ni vill berätta om att ni erbjuder service till alla bilmodeller är www.bilverkstad.se/bilservice-borås
    Nu kommer många säga att sidans url inte har någon avgörande betydelse för rankingen som en egen enskild faktor men det är oerhört viktigt att din sidas url är genomtänkt och beskriver innehållet på sidan på ett bra och korrekt sätt.

  • 3. Anpassa och skapa unika "title-taggar"
  • En webbsidas title-tag är fortfarande den enskilt starkaste rankingfaktorn som finns. Och den kommer vara det en lång tid framöver.

    Vad är en title tag?
    En title-tag är det du ser i tippfliken på webbläsare och i sökresultaten på t ex Google. En bra title-tag ska vara mellan 40-60 tecken lång, innehålla erat primära sökord samt även en variation på sökordet.

    Eftersom title-taggen syns i sökresultatet så skickar den också en signal till den som söker vad din webbsida handlar om och om den är relevant eller inte.
    Tänk på att inte duplicera eller upprepa sökordet i title-taggen då detta kommer tolkas som spam. Det är viktigt att alla titlar är unika för att få bästa möjliga resultat av ditt seo-arbete.

    Exempel på hur title-taggen skrivs i html-koden (jag använder www.bilverkstad.se/bilservice-borås som exempel så du förstår vad jag menar):
    < title >Bilservice i Borås< /title >. Den här titeln säger att sidan handlar om bilservice i Borås - enkelt, tydligt och effektivt.

  • 4. Sidans meta description är fortfarande viktigt
  • Precis som det låter så är meta dexription en beskrivning av innehållet på webbsidan. Du har ca 150 tecken på dig för att försöka beskriva vad webbsidan handlar om. Meta description är också en del av sökresultatet och då framförallt om du använder sökordet i din meta description. Utöver det så används också din metadescription för att beskriva din sida när den delas i sociala medier som t ex facebook och twitter.

    Så hur skriver man en bra meta description då?

    Använd ditt sökord eller sökfras i meta description.
    Google visar sökorden med fet stil i sökresultatet om dem finns med där. Titta på bilden nedan så ser du att möbler, borås, montering är fetmarkerade flera gånger - det är resultatet av avv sökordet eller sökfrasen finnns med i sökresultatet

    Skriv bra, fuska inte och upprepa inte sökorden
    Du har ca 140-160 tecken på dig att skriva en bra meta description. Använd det smart till att skriva unik text "copy" och content för just din webbsida. Jag hjälper dig självklart med att skriva det.

    Duplicera inte och upprepa dig inte
    Varje meta description ska vara unik. Google t ex gillar webssidor som är unika så skriv unik text och beskriv vad sidan handlar om.

    Skriv en relevant meta description
    Tänk på att alltid skriva relevant text och content till din webbsida. Google och människor för den delen gillar och uppskattar saker som är relevanta för det dem söker på. Så enkelt är det.

    onpage sökmotoroptimering, on-page sökmotoroptimering

    OBS! Google har tidigare gått ut med att meta description och meta keywords inte har betydelse som enskilda faktorer hur en webbsida rankar. Men tänk på att meta description syns i sökresultatet så förstår du hur viktigt det är med en korrekt meta description, eller hur?

  • 5. Innehållet ska vara anpassat.
  • Anpassat och strukturerat innehåll är viktigt för att ranka högt hos Google.

    En bra huvudrubrik är nödvändig

    Huvudrubriken, "h1:an", är viktig. Dock har betydelsen tonats ner de sista åren (dock inte av Google själva) och många menar att det nu även fungerar med h2:an ur seo-perspektiv. Må så vara, jag anser att h1:an är en viktig faktor för dig att ha med och tänka på för din webbsida.

    Huvudrubriken ska innehålla sökordet, använd en normal mening eller kortare rubrik. Det finns ingen ingen längd som är idealisk men har mellan 35-50 tecken så är det bra ur ett seo-perspektiv.

    Använd stycken och underrubriker effektivt

    Tänk på att det är människor som ska läsa den text du skriver. Undvik långa textblock och bryt av meningar där dem ska brytas av. Använd styckesindelningar för att dela upp texten och använd gärna underrubriker i din text.
    Tänk också på att du har alla chanser i världen att skriva bra och väl anpassad text så använd ditt sökord smart.

    Läsbarhet och användarvänlighet är numera en rankfaktor hos Google - ha det i åtanke när du skriver ditt content för din webbsida.

    Innehållet i din text - "content"

    Tänk på att du inte, numera, behöver ha med ditt sökord ett visst antal gånger eller att du måste uppnå en viss mängd frekvens för att Google ska gilla din webbsida. Mitt tips är att använda det i början, mitten och i slutet samt att fylla ut det med synonymer och variationer av ditt sökord. Tänk lite på hur man pratar tillvardags - det är så människor söker till stor del.

    En bild säger mer än tusen ord

    Tänk på att optimera dina bilder på din webbsida rätt och skriv även rätt taggar för dina bilder. En bild kan/ska ha både en alt och en title tag.
    Bildens namn har också den en betydelse för resultat vid bildsök på Google.

    Bildformat och storlek spelar också en stor roll vid optimeringen av dina bilder på din webbsida. Använd inte png-format till foton t ex

  • 6. Interna länkar och sökordet
  • Tänk på hur du skriver dina länkar på din webbsida, framförallt dina interna länkar (alltså länkar som går till en annan sida på din webplats). Många gör fortfarande misstaget att skriva Läs mer eller klicka här i sin länktext, även kallad ankartext.

    Om du istället använder sökordet eller sökfrasen smart i dina länkar så vinner du rankingpoäng hos Google.

Läs mer om vad jag kan hjälpa er med.
Jag hjälper företag och organisationer (även privatpersoner) i Borås och Göteborg med sökmotoroptimering och säljande, informativa och berättande texter och innehåll för er digitala marknadsföring.

Om magnus strandberg

Jag gillar den digitala närvaron och den digitala världen. Därför vill ajg hjälpa och bistå med det jag kan inom seo, sökmotoroptimering och att synar i sökresultaten i Google. Syns bättre och på rätt sätt på Google med effektiv seo, sökmotoroptimering.

Det här lägger jag helst min tid på (ja, det är mer än 100%):

DESIGN - 90%

60% Complete

UTVECKLING - 60%

60% Complete

CONTENT OCH SKRIBENT - 75%

60% Complete

SEO, SÖKMOTOROPTIMERING - 95%

60% Complete

Jag är en webdesigner, webutvecklare, skribent och content writer i Borås och Göteborg. Jag kan också SEO - sökmotoroptimering. Men det har du säkert redan märkt eftersom Du troligen har sökt efter t ex webdesigner, ny hemsida, webbsida eller skribent eller något liknande på google och sfått syn på mig och min webbsida i sökresultatet på din sökning. Läs mer om seo och sökmotoroptimering här.

Jag kan seo - sökmotoroptimering. Men jag kallar mig inte för "seo-expert" som så många andra gör. Faktum är att jag tycker du ska vara lite vaksam när någon kallar sig för seo-expert. sök på t ex sökmotoroptimering borås - kommer personen eller företaget upp i sökresultatet? Bra, men vilken placering får personen eller företaget? Det visar om personen är expert eller inte. Jag vet att jag kan en hel del om seo och sökmotoroptimering och därför erbjuder jag dig/er mina tjänster inom det. Så enkelt är det.

kontakta mig

Sökmotoroptimering Borås, göteborg. Kontakt magnus strandberg när ni är i behov av en mer närvarande partner för er digitala marknadsföring och seo, sökmotoroptimering.

Kontakta mig när ni behöver hjälp med att synas bättre på google och andra sökmotorer. Vill du ha en högre placering i sökresultat på google - anlita mig, jag kan sökmotoroptimering.
Med mig får Ni en mer personlig och mer närvarande partner i erat digitala arbete. Oavsett om ni vill ha en ny websida, hjälp med er websida, behöver få texter skrivna eller vill ha riktigt och proffesionell hjälp med att synas på sökmotorer - sökmotoroptimering.
Magnus Strandberg - sökmotoroptimering i Borås och i Göteborg.

Ring mig på

+46739 65 12 00

Maila till mig:

magnus(at)magnusstrandberg.se

Ser fram emot att få höra från just Dig och även presentera närmare vad jag kan hjälpa Er med!